Veelgestelde vragen E-bike voor werknemers

Interesse in actie ‘Probeer een E-bike’

Ik lees over de actie 'Probeer een E-bike' en ik wil graag mee doen. Wat moet ik doen?

Wat leuk dat u overweegt om over te stappen op de E-bike. Begrijpelijk dat u eerst graag wat testritten wilt maken, voordat u mogelijk tot aanschaf over gaat.

 

De actie ‘Probeer een E-bike’ loopt net als de andere programmaonderdelen van ‘Goed op weg’ via de werkgevers. Voorwaarde is dus dat het bedrijf waar u werkt een samenwerkingsovereenkomst heeft met IJmond Bereikbaar. Is dat het geval? Informeer de contactpersoon (vaak personeelszaken) over deze actie en laat hen snel contact met ons zoeken. We bespreken heel graag de mogelijkheden om de actie bij uw werkgever uit te rollen.

Mijn werkgever doet mee aan de actie 'Probeer een E-bike'. Hoe kan ik een E-bike reserveren?

U kunt contact opnemen met de coördinator voor IJmond Bereikbaar binnen uw bedrijf. Met hem of haar maakt u afspraken welke e-bike u voor welke periode kunt gebruiken.

 

Mag iedereen mee doen met deze actie, ongeacht hoe ver je van je werk woont?

Uiteraard staat iedereen vrij om een E-bike te proberen. Bij veel animo geven we bij deze actie wel voorrang aan werknemers die nu (bijna) altijd met de auto naar het werk komen en tussen de 5 en 20 km van het werk vandaan wonen.

Zijn er kosten verbonden aan deze actie?

Deelname aan de actie ‘Probeer een E-bike’ is in principe gratis. Wel verwachten we dat u netjes met de E-bike omgaat. De fiets is verzekerd, maar aan schade is wel een eigen risico verbonden. IJmond Bereikbaar legt de aansprakelijkheid bij de werkgever. Het is aan de werkgever of hij dit bedrag terugvordert bij de medewerkers.

 

Bij diefstal geldt eveneens een eigen risico van €50, mits de werkgever de originele bijgeleverde sleutel en een proces-verbaal van de aangifte kan overhandigen. Indien dit niet het geval is, zal onze verzekering niet uitkeren en is de werkgever een eigen risico verschuldigd van € 1.500,-.

 

Onderhoud en reparaties die het gevolg zijn van ongeoorloofd of excessief gebruik worden niet door onze verzekering gedekt en komen volledig voor rekening van de werkgever.

Hoe lang mag ik de E-bike lenen?

U mag de E-bike een week lang uitproberen. Het is niet mogelijk om de E-bike korter of langer dan een week te lenen. Uitzondering is wanneer niet alle E-bikes gereserveerd zijn die bij uw werkgever geleverd zijn. In overleg wordt dan een nieuwe gebruikersovereenkomst getekend voor de volgende periode.

Ben ik verplicht een E-bike aan te schaffen als ik mee doe met deze actie?

Nee, uw deelname aan de actie ‘Probeer een E-bike’ is helemaal vrijblijvend. Als u zich aanmeldt, vragen wij uw toestemming om u na afloop van de testperiode te mogen benaderen met een vrijblijvend vervolgaanbod.

 

Natuurlijk moeten we voor een goed verloop van de actie wel enkele afspraken vastleggen. Als u mee wilt doen met de actie, gaat u akkoord met de productvoorwaarden en de privacyvoorwaarden. Ook tekent u de bruikleenovereenkomst.

 

Ook zijn we uiteraard benieuwd naar uw E-bike-ervaring. Daarom ontvangt u per e-mail een korte vragenlijst.

Wat gebeurt er met mijn contactgegevens?

Uw gegevens worden alleen voor het project ‘Goed op weg – op de E-bike’ gebruikt.  Lees daarover de privacyvoorwaarden.

Waarom moet ik een bruikleenovereenkomst ondertekenen?

U mag een week lang een E-bike gratis uitproberen. In deze periode bent u wel verantwoordelijk voor de E-bike. U ondertekent de overeenkomst voor ontvangst van de E-bike en de accessoires (bijvoorbeeld een oplader) .

 

U komt onder andere overeen dat u:

 

  • de E-bike zorgvuldig gebruikt en weer in goede staat teruggeeft op het afgesproken tijdstip;
  • de E-bike niet uitleent aan anderen;
  • verplicht bent in geval van schade of verlies de helpdesk en uw contactpersoon direct op de hoogte te stellen;
  • akkoord gaat met de Productvoorwaarden

 

Bekijk hier de bruikleenovereenkomst.

Ik ga mijn E-bike ophalen, wat moet ik meenemen?

Nadat u een e-bike heeft gereserveerd ontvangt een reserveringsbevestiging. Deze reserveringsbevestiging en een kopie van uw identiteitskaart neemt u mee naar het uitgiftepunt binnen uw bedrijf. Een bruikleenovereenkomst ontvangt u/tekent u bij het ophalen van de fiets.

Het gebruik van de E-bike

Welke merken E-bikes kan ik proberen?

Voor deze actie werken we met de merken Spiked, Sparta, Cortina, Vogue en Pegasus.  Klik hier voor meer informatie en de productspecificaties van de E-bikes die beschikbaar worden gesteld. Per werkgever kunnen de merken en typen E-bikes verschillen.

 

In het reserveringssysteem ziet u welke fietsen er voor welke week nog beschikbaar zijn.

Kan ik alle merken uitproberen?

Nee, dat gaat helaas niet. U mag een week  lang – van dinsdag tot maandag – gebruik maken van de E-bike die u gereserveerd heeft.

Ik wil graag verschillende merken proberen, mag ik ruilen met een collega?

Onderling ruilen is niet toegestaan in verband met de verzekering.

Hoe weet ik hoe de E-bike die ik ga testen werkt?

Wanneer u de E-bike die u gereserveerd heeft ophaalt, vindt u in de fietstas een uitgebreid informatiepakket inclusief de handleiding van de fiets. Specificaties van de verschillende typen E-bikes die worden aangeboden vindt u op de website.

Hoe kan ik de E-bike opladen?

Het opladen van de E-bike is gemakkelijk: een normaal stopcontact van 220 volt volstaat. De oplader is gemakkelijk los te koppelen. U kunt uw E-bike dus zowel thuis als op het werk (zelfs in een stopcontact op uw eigen werkplek) opladen. De instructies vindt u in de handleiding.

Hoe lang duurt het opladen?

Het opladen van een lege naar volle accu neemt ongeveer 5 uur in beslag. De lader is voorzien van een beveiliging zodat de accu niet overbelast kan worden tijdens het laadproces.

Hoe ver kan ik fietsen met een volle accu?

Dat verschilt per merk en per type E-bike. Ook hangt het af van factoren zoals wind, heuvels, verlichting aan of uit en de stand van ondersteuning. Bij normaal gebruik kunt u uitgaan van circa 60 km.

Kan ik ook zonder trapondersteuning fietsen?

Ja, u kunt de trapondersteuning volledig aan- en uitzetten. Alle modellen hebben bovendien verschillende standen voor trapondersteuning.

Mag ik de E-bike ook uitproberen voor een recreatief ritje in het weekend?

De actie ‘Probeer een E-bike’ is in eerste instantie bedoeld om een E-bike uit te proberen voor het woon/werkverkeer. Dit als alternatief voor de auto. Een testritje in het weekend levert natuurlijk een goede bijdrage aan het ervaren van de voordelen van een E-bike. Gaat u dus ook gerust in het weekend op pad.

Verzekering en pechservice van de E-bike

Is de E-bike verzekerd?

Ja, de E-bike is verzekerd tegen schade en diefstal. Met uw werkgever worden afspraken gemaakt over het eigen risico en ade ansprakelijkheid in gevallen waarbij de verzekering niet uitkeert, bijvoorbeeld als sprake is van ongeoorloofd of excessief gebruik of wanneer de E-bike niet op slot is gezet. IJmond Bereikbaar is geen partij bij de afspraken en arbeidsrechtelijke verhouding tussen werkgever en werknemer, onder meer als het gaat om het verhalen kosten die verband houden met schade en diefstal.

 

  • Bij schade aan de fiets is het eigen risico € 50
  • Bij diefstal geldt een eigen risico van € 50, mits de werkgever de originele bijgeleverde sleutel en een proces-verbaal van de aangifte kan overhandigen. Indien dit niet het geval is, zal onze verzekering niet uitkeren en is de werkgever een eigen risico verschuldigd van € 1.500
  • Onderhoud en reparaties die het gevolg zijn van ongeoorloofd of excessief gebruik worden niet door onze verzekering gedekt en komen volledig voor rekening van de werkgever.

Wat moet ik doen als mijn E-bike het niet meer doet?

Doet uw E-bike het niet meer en kunt u niet meer verder fietsen? Neem dan contact op met de helpdesk van sQoot via 0800-888 1111.

Wat moet ik doen als mijn E-bike is beschadigd?

Is uw E-bike beschadigd, dan dient u hiervan direct melding te maken bij de helpdesk van sQoot op nummer 0800-888 1111. We adviseren u om ter plaatse foto’s te maken van de situatie.

Wat moet ik doen als ik pech heb onderweg?

Heeft u tijdens kantooruren pech onderweg, neem dan contact op met de helpdesk van sQoot via 0800-888 1111. Zij zorgen ervoor dat er een monteur bij u langs komt. Wanneer uw E-bike niet ter plekke gerepareerd kan worden, dan wordt u samen met uw E-bike terug gebracht.

 

Heeft u buiten kantoortijden pech onderweg? Neem dan direct contact op met FietsNed. De gegevens van FietsNed staan vermeld op de sleutelhanger van uw E-bike.

Wat moet ik doen als mijn E-bike is gestolen?

Is uw E-bike gestolen, neem dan direct contact op met de helpdeks van sQoot op nummer 0800-888 1111. Het team bespreekt met u wat de vervolgstap is.

Kan ik een vervangende E-bike krijgen als deze kapot of gestolen is?

Ja, als uw E-bike niet binnen 24 uur gerepareerd kan worden of als de fiets  gestolen is, zorgen wij binnen 48 uur voor een vervangende E-bike.