Bron: Toogethr – blog/interview

IJmond Bereikbaar is een bekende en betrouwbare partner voor bestuurders en het bedrijfsleven in de regio. Het succesvolle mobiliteitsprogramma is in 2015 gestart als fietsstimuleringsprogramma. Inmiddels richt het programma zich op verschillende maatregelen op het gebied van duurzame en slimme mobiliteit en biedt het aantrekkelijke oplossingen die moeten leiden tot een minder drukke spits, goede doorstroming van het verkeer en minder CO2-uitstoot. Astrid van den Haak is Programmamanager IJmond Bereikbaar. In deze gastblog deelt zij haar ideeën over hoe we slim en duurzaam om kunnen gaan met de terugkeer naar kantoor.

Sinds in maart 2020 het begrip anderhalvemetersamenleving zijn intrede deed, is het bedrijfsleven druk aan de slag gegaan met het aanpassen van de kantoorinrichting. In die periode heeft eigenlijk iedereen die dat kon, zonder morren thuisgewerkt. Dat heeft ook zeker voordelen: werknemers geven aan het prettig te vinden dat ze minder reistijd kwijt zijn, dat ze hun eigen tijd kunnen indelen en dat ze – de toestanden van het thuisonderwijs daargelaten – zich beter kunnen concentreren. Maar mensen zijn sociale wezens en de behoefte om verbinding te houden met bedrijf en collega’s is groot.

Drie basisvragen

Nu de meeste kantoren coronaproof zijn, gaan er voorzichtig weer wat mensen richting het werk. Maar wat we uiteraard willen voorkomen, is dat na de zomerperiode iedereen weer massaal in de auto stapt. Om ook straks zo slim en duurzaam mogelijk met mobiliteit om te gaan, is het belangrijk dat werkgevers – en werknemers – nadenken over drie basisvragen: Gaan we reizen, hoe laat gaan we reizen en hoe gaan we reizen?

Stof je fietsenplan af

Als je als werkgever je medewerkers vraagt te reizen, zorg dan dat ze dat zo duurzaam mogelijk kunnen doen. Daarbij staat de fiets natuurlijk met stip op de eerste plaats. Het gros van de medewerkers woont op (e-)bikeafstand van het werk. Mijn advies voor werkgevers: stof je fietsenplan af. Bied een renteloze lening aan of een leasefiets of verhoog je bijdrage aan de aanschaf van een fiets of e-bike. Zeker nu is dat aantrekkelijk: de ruimte in de Werkkostenregeling is voor 2020 opgehoogd van 1,7 naar 3 procent. Je stimuleert de fysieke en mentale gezondheid van je medewerkers, houdt je parkeerterrein leger én je draagt bij aan de vermindering van CO2-uitstoot. Zet daarbij een fietsapp als Toogethr Cycles in en je maakt fietsen niet alleen een aantrekkelijke optie, maar ook gewoon heel leuk, hebben wij ervaren als IJmond Bereikbaar.

Stimuleer samen reizen en buiten de spits reizen

Er zal altijd een groep zijn die de auto nodig heeft. Vraag die mensen om buiten de spits te reizen en om zo duurzaam mogelijk te reizen. Elektrisch rijden is nog niet voor iedereen weggelegd, maar samen reizen draagt zeker bij aan minder drukte op de weg. Ook dat kun je leuk en aantrekkelijk maken door een app in te zetten.

Voor mensen die relatief veel de weg op moeten voor zakelijke trips, kun je een pool met elektrische auto’s overwegen, die daarvoor kunnen worden ingezet.

Zorg voor een goed thuiswerkbeleid

Was thuiswerken voor veel organisaties voor de corona-uitbraak nog niet altijd gewoon, inmiddels hebben zowel werkgevers als werknemers ervaren dat thuiswerken heel efficiënt en effectief kan zijn. Voor werkgevers is het dan wel zaak om te zorgen dat hun mensen de middelen hebben om prettig, efficiënt en veilig thuis te werken. Op die manier kun je de bezetting op kantoor spreiden over de dagen van de week. Bovendien geef je de mensen die wel naar kantoor willen of moeten, de kans eerst thuis wat te werken voor ze in de auto stappen. Zo kunnen ze eenvoudig de spits vermijden.

Kies bewust

Wat ik veel hoor en zie bij onze ondernemers in de regio, is dat ze hun mensen uitnodigen een à twee dagen per week naar kantoor te komen en de rest thuis te werken. Medewerkers zijn weer van harte welkom, maar ze worden gevraagd bewust te kiezen. Vraag ze dan ook niet alleen bewust te kiezen wanneer ze naar kantoor komen, maar ook hoe ze naar kantoor komen.

Twee trends

Ik zie twee hele duidelijke trends. Enerzijds zien we dat medewerkers weer heel snel geneigd zijn de auto te pakken. Juist omdat we nog niet op de normale piek van verkeersdrukte zitten, is autorijden aantrekkelijk. In ieder geval nu nog een stuk aantrekkelijker dan het OV. Maar die auto is niet duurzaam, hoe je het ook wendt of keert. Anderzijds staan werkgevers er op dit moment heel erg open voor om duurzame mobiliteit aandacht te geven. Zeker bedrijven die pre-corona al op weg waren in deze lijn, vinden dit een mooi moment om door te zetten. Ze snappen dat het OV voor veel mensen nog niet heel prettig voelt, daarom stimuleren ze hun mensen om de fiets te pakken of om op z’n minst samen in de auto te stappen.

Stap voorwaarts

Op dit moment rijdt veertig procent van de automobilisten die voor de uitbraak van corona in de spits reed, weer in de spits. Een klein percentage is overgestapt van auto naar OV, een klein percentage naar de fiets. Ik verwacht dat na de zomerperiode zo’n zeventig procent van de mensen weer zal vervallen in oud gedrag: met de auto in ochtend- en avondspits. Maar vergeet niet: als dat inhoudt dat dertig procent van de automobilisten dat niet meer doet, hebben we een enorme stap voorwaarts gemaakt op het gebied van duurzame mobiliteit.