Transportbedrijf Gerjac rijdt duurzaam rond op frituurolie

Bron: Noord Hollands Dagblad – Frenk Klein Arfman

"Misschien breng ik Tata Steel wel op een idee"

Een half jaar geleden kreeg Gerben Groot, directeur van transportbedrijf Gerjac, een folder in zijn brievenbus. De inhoud vond hij ’zo gaaf’, dat zijn wagenpark nu volledig op het duurzame Renewable Diesel loopt.

Feitelijk bewegen de wagens zich voort op – bewerkte – oude frituurolie en andere plantaardige olieresten. Het Finse bedrijf Neste maakt van die afvalresten namelijk duurzame diesel. Toevallige naamgenoot G.P. Groot brandstoffen- en oliehandel uit Heiloo is leverancier van Gerbens transportbedrijf.

Zij hebben een grote tank op het terrein van Gerjac geplaatst waar zijn wagens zich kunnen laten ’vollopen’ met het duurzame smeersel. Vijfduizend liter kan er in de tank. Indien de bodem nadert, wordt deze weer bijgevuld. ,,Ik wilde wel klimaatneutraal gaan rijden. Maar had het eigenlijk al losgelaten. De meeste mogelijkheden staan nog in de kinderschoenen, dat risico is te groot. En elektrische vrachtwagens zijn ruim tweemaal zo duur, dat moet je maar kwijt kunnen in je boekhouding. Bovendien is transport rijden met elektrische wagens eigenlijk niet te doen.’’

De Neste MY Renewable Diesel is weliswaar wat duurder dan reguliere diesel, maar het verschil is te overzien. Gerben: ,,Bovendien is het mengbaar, dus als door de prijsschommelingen het verschil in kostprijs te groot wordt, kan ik altijd even tijdelijk op normale diesel overstappen.’’

Maar liever doet hij dat uiteraard niet. ,,Deze brandstof is gemaakt van afvalvetten, restvetten en plantaardige olie. Voornamelijk ’Used Cooking Oils’. Het eindresultaat levert liefst 90 % minder uitstoot op van CO2, en het levert zelfs nog wat meer energie ook. Daarbij vind ik het ook wel prettig dat we voor deze brandstof niet afhankelijk zijn van de oliesjeiks.’’

Al die restvetten worden door het bedrijf opgehaald bij zaken als Van der Valk. Dat verloopt in coronatijd overigens iets moeizamer, omdat restaurants nu gesloten zijn. Dat zorgde voor een kleine prijsverhoging. In Finland wordt het afval verwerkt tot de Renewable Diesel. Maar plan van Neste is ook in Rotterdam een raffinaderij te openen. In Nederland is het al bij honderd tankstations te krijgen.

Gerjac, dat door Gerbens vader Jacob in 1976 werd opgericht, kent zijn thuisbasis met negen vrachtwagens sinds 1996 in Velsen-Noord. Ze werken door heel Nederland, maar vooral in de regio. Ook Tata is een van hun klanten. Gerben: ,,En bij mij speelt zeker mee dat ik een goed voorbeeld hoop te geven. Dat ik met deze stap ook anderen inspireer. Dus vind ik het ook mooi dat ik met mijn duurzame diesel over het terrein van Tata rijd. Wie weet brengt het ze op een idee.’’

Foto: Links Gerben Groot (Gerjac), rechts Miloud Weijers (GP Groot)
Foto credits: Heleen Vink