Oefenen met simulator voor elektrische pont

De volgende stap naar schone ponten

Bron: GVB

Als alles volgens planning verloopt, vaart deze zomer de allereerste elektrische Noordzeekanaal-veerpont op één van de Noordzeekanaalverbindingen. Voordat het zover is moeten de schippers leren hoe zij met deze nieuwe vaartuigen moeten varen. “We kunnen niet wachten totdat de eerste elektrische veerpont er is, want zodra de testfase voorbij is moeten we er ook meteen in de dienstregeling mee gaan varen. En een nieuw vaartuig vraagt om een andere besturing, dus dat moeten we oefenen”, zegt Niels Riezebos, schipper en tevens ook Opleidings Coördinator Noordzeekanaal. “Daarom is het Maritieme Centrum Simwave in Barendrecht gevraagd of ze de situatie konden nabootsen, zodat we kunnen trainen in een simulator.”

Simulator bootst situatie Buitenhuizen na

Afgelopen november nam Niels al een kijkje bij de simulator: “Het is ongelooflijk knap hoe realistisch ze alles hebben weten na te bouwen. Voor onze training hebben ze de situatie bij Buitenhuizen nagebootst. Het is net alsof je echt daar vaart.” Eind deze maand beginnen de eerste trainingen. Alle schippers die op de Noordzeekanaalverbindingen varen krijgen deze tweedaagse training.

Het grootste verschil zit volgens Niels in het systeem van de roerpropellers: “Met de huidige schepen kunnen we een bocht van maximaal 60 graden maken. Met de nieuwe schepen kunnen we straks 360 graden draaien en schuin varen. Dat geeft zoveel flexibiliteit.”

De aandrijving van de nieuwe veerponten is ‘plug-in hybride’ en op elke veerpont zal zo’n 2 x 340 kWh aan accucapaciteit aanwezig zijn. De veerponten laden na elke retourvaart (20 minuten) gedurende drie minuten. Boven windkracht 8 kanals het nodig is een generator bijspringen. Op de nieuwe schepen kunnen per oversteek maximaal twintig auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers mee. De schepen zijn 41 meter lang en 13,9 meter breed.

Niels kijkt enorm uit naar de komst van de nieuwe elektrische veerponten. “Het is voor alle partijen een enorme stap vooruit. Voor de reiziger, voor de omliggende gemeenten en voor ons. De nieuwe elektrische veerponten zijn niet alleen mooi én modern, we kunnen zelfs schuiven met de indeling op het dek.”