Tips voor thuiswerken

Effectief thuiswerken

10 tips voor effectief thuiswerken

Zelfs de echte kantoortijgers lukt het niet om 8 uur per dag effectief thuis te werken. Dat hoeft ook niet. Wel is het prettig om aan het einde van de dag het idee te hebben, dat je meters hebt gemaakt. En daar komt meer bij kijken dan alleen maar achter je computer te gaan zitten.

 

 

  1. Stap iedere dag op een normale tijd uit je bed

Routine is belangrijk voor je productiviteit en energieniveau. Dus stap je normaalsproken om 8.00 uur op de fiets of in de auto om naar je werk te gaan. Stap dan nu niet later dan 8.00 uur je bed uit en zorg dat je om 9.00 uur aan het werk gaat.

 

 

  1. Ontbijt

Neem de tijd voor een goed ontbijt. Gewoon aan tafel, niet al achter je computer.

 

 

  1. Kleed je aan

Sla de valkuil over om de hele dag in je pyjama of joggingbroek rond te lopen. Door je normaal aan te kleden, zelfs ook schoenen aan te trekken, geef je je hersens het startsein dat er actie wordt verwacht.

 

  1. Belangrijke taken eerst

Gebruik je eerste werkuren om de belangrijkste dingen te doen. Of je nou wilt of niet, je concentratie zakt gedurende de dag weg. Daarom is het slim om de dingen die je op de automatische piloot kunt doen, te bewaren tot de middag.

 

 

  1. Werk maximaal 1 tot 2 uur achter elkaar

En neem dan pauze. Bedenk wat je in het blok af wilt hebben. Het is namelijk best moeilijk om zelf deadlines vast te houden, als die opeens niet meer zo hard zijn. Spreek voor je pauze bijvoorbeeld even af om te videobellen met een collega en praat dan ook niet over werk (dat kon je op kantoor ook, dus thuis ook 😉 )  Of loop even je tuin in, rek en strek een beetje, dat soort dingen.

 

 

  1. Plan pauzes

Een mooie term daarvoor is ‘Google-time’. Plan bewust even tijd voor social media, maar ook het doen van je wasje en het water geven van de plantjes. Beter 10 minuten achter elkaar iets anders doen dan werk, dan je tussentijds vaak en veel laten afleiden.

 

 

  1. Ga goed zitten

Zorg voor een goede thuiswerkplek. Liefst aan een bureau met een goede stoel. Heb je die niet, dan is de eettafel met stoel natuurlijk ook prima. Denk er even bewust aan dat je goed gaat zitten: stoel goed aangeschoven, benen het liefst naast elkaar, schouders laag.

 

 

  1. Stop op tijd

Ben je niet meer tevreden met het resultaat van je werk of ben je moe. Stop dan. Beter later of de volgende dag weer fris aan de slag.

 

 

  1. Plan sporten

Als je thuiswerkt staan je uren niet vast en is het makkelijk om je dag net even wat anders in te delen dan normaal. Gek genoeg is sporten dan vaak iets wat tussen wal en het schip valt. Zeker nu georganiseerd sporten niet meer kan. En dat terwijl bewegen zorgt voor een heldere geest en energie. Plan daarom vaste momenten in de week waarop je wel gaat sporten en houd je eraan. Je kunt je sportkleding al aantrekken als je begint met werken. Echt waar, dat helpt.

 

 

  1. Wees collegiaal

Al werk je thuis, je werkt nog steeds samen met collega’s. Zet dus duidelijk in je outlook-agenda wanneer je aan het werk bent én wanneer je privétijd neemt. Zorg dat je bereikbaar bent via mail en je telefoon. Wees op tijd en voorbereid  bij online vergaderingen.